راهکارهای طبیعی و نقش ژل رویال در تقویت حافظه کوتاه مدت


 

تقویت حافظه کوتاه مدت اهمیت زیادی دارد. روش های مختلفی از مصرف ژل رویال برای تقویت حافظه گرفته تا ورزش ذهن، می تواند به افزایش قدرت حافظه به ویژه از نوع کوتاه مدت کمک کند.


انسان دارای سه سیستم حافظه‌ای در سه مرحله مجزا است؛ حسی، کوتاه مدت و بلند مدت. حافظه حسی بسیار فرار است و در حد نیم ثانیه طول می‌کشد تا یک تصویر، صدا، حس به صورت عکس در حافظه حفظ شود و سریعا به حافظه کوتاه مدت منتقل می‌شود. حافظه کوتاه مدت مانند یک فیلتر عمل می‌کند، چه چیزی در ذهن نگه داشته شود و چه چیزی از ذهن پاک شود و در نتیجه خاطرات حسی در آن فیلتر شده و یا به حافظه بلند مدت منتقل می‌شود. حافظه بلند مدت مکانی است که اطلاعات ارزشمند در آن ذخیره می‌شود.

حافظه کوتاه مدت یکی از مهمترین حافظه های انسان است. اگرچه ما نیاز داریم تا اطلاعات ارزشمند را به حافظه بلند مدت انتقال دهیم؛ اما تقویت حافظه کوتاه مدت نیز موضوع بسیار مهمی است که نباید آن را دست کم گرفت. اگرچه راهکارهای زیادی برای تقویت حافظه کوتاه مدت وجود دارد؛ اما استفاده از مواد خوراکی سالم و طبیعی از بهترین روش ها برای افزایش قدرت حافظه به ویژه حافظه کوتاه مدت است. ژل رویال یکی از بهترین مواد طبیعی برای تقویت حافظه است.

اطلاعاتی در مورد حافظه کوتاه مدت
حافظه کوتاه مدت اطلاعات کمی را برای 15 تا 30 ثانیه ذخیره می‌کند. در واقع حافظه کوتاه مدت شبیه به نوعی صفحه چرک نویس مغزی است. این نوع حافظه بیشتر از آنکه جایگاه مشخصی در مغز داشته باشد، یک فرایند ذهنی به حساب می آید. اطلاعات در حافظه کوتاه مدت ‏برای به یاد داشتن یک شماره تلفن تا زمانی که آن را یکجا یادداشت کنید و یا در ذهن نگه داشتن مکالمه تا زمانی که آن را بیان کنید، باقی می ماند.

ظرفیت حافظه کوتاه مدت ‏
در سال‌های گذشته تصور می‌شد که حافظه کوتاه مدت ‏تنها 7 قطعه از اطلاعات را در ذهن نگه می‌دارد. اما بررسی های جدید نشان داده است که تنها 4 قطعه از اطلاعات در حافظه کوتاه مدت باقی می‌ماند. جالب است بدانید که اختلال در حافظه کوتاه مدت جزئی از فراموشی به حساب نمی‌آید.
برای افزایش ظرفیت حافظه کوتاه مدت روش‌های مختلفی وجود دارد. در صورتی که سعی شود تمام این روش‌ها انجام شود به تقویت حافظه کمک بیشتری خواهد شد.

علائم ضعف حافظه کوتاه مدت
ساده‌ترین راه برای تشخیص ضعف حافظه کوتاه مدت به خاطر نیاوردن اتفاقات اخیر است. البته علائم دیگری هم نشان دهنده ضعف حافظه است که برخی از این علائم عبارتند از:

*    گم کردن اشیائی که هر روز با آن سرو کار دارید.
*    در هنگام صحبت کردن کلمات را فراموش کنید و نتوانید به صحبت کردن ادامه دهید.
*    فراموش کردن مطلبی که مطالعه کرده‌اید.
*    وارد اتاقی شوید و فراموش کنید چه کاری باید در این اتاق انجام می‌دادید.
*    اسم افراد را اشتباه بگویید.
*    و...


این‌ها نشانه های از بین رفتن حافظه کوتاه مدت است و باید در صورت تکرار به پزشک مراجعه شود. در صورتی که این اتفاقات زیاد برایتان می افتد، نباید آن را سرسری بگیرید. ضعف در حافظه کوتاه مدت خود می تواند عاملی برای بروز مشکل در حافظه بلند مدت باشد.

برای تقویت حافظه کوتاه مدت این توصیه ها را رعایت کنید
روش های زیادی برای تقویت حافظه کوتاه مدت و رفع مشکل در این حافظه انسان وجود دارد. به ویژه افرادی که در خانواده خود افراد مبتلا به آلزایمر دارند، باید از روش های تقویت حافظه کوتاه مدت بهره ببرند. در این صورت خطر ابتدا به آلزایمر یا ضعف در حافظه از آن ها دور می شود.
به هیج وجه توصیه نمی کنیم از روش های شیمیایی برای تقویت حافظه خود استفاده کنید. روش های شیمیایی یعنی مصرف قرص و کپسول، ممکن است به تقویت حافظه کمک کند، اما عوارض جانبی زیادی با خود به همراه دارد.

ورزش، راهی برای قدرتمند کردن حافظه کوتاه مدت
ورزش کردن نیز یکی از راه‌های کمک به تقویت حافظه کوتاه مدت است. تنها 20 دقیقه ورزش می‌نواند تاثیر مثبتی در تقویت حافظه داشته باشد. البته نظم در ورزش اهمیت زیادی دارد. سعی کنید ورزش را به جزئی از زندگی خود مثل غذا خوردن بدل کنید. ورزش نباید سنگین باشد، ورزش های ساده مثل پیاده روی یا دویدن آرام هم می تواند کفایت کند.

قدم زدن یکی از راه‌هایی است که به تقویت حافظه کمک می‌کند. سعی شود در طول روز زمانی را برای قدم زدن درنظر بگیرید. روزانه 20 تا 30 دقیقه پیاده روی می تواند جلوی ضعف حافظه کوتاه مدت را بگیرد. در شرایط خاص و در صورتی که نمی‌توانید قدم بزنید، نگاه کردن به یک منظره طبیعی نیز در تقویت حافظه موثر است.

نوشتن، نوشتن و نوشتن
به دلیل اینکه نوشتن نیاز به تمرکز دارد پس سعی کنید برای به خاطر سپردن بنویسید. نوشتن با قلم تاثیر بیشتری نسبت به نوشتن با سیستم های الکترونیکی دارد. با این حال اگر نمی توانید با قلم بنویسید، استفاده از کیبورد کامیپوتر هم گزینه خوبی است. به طور کلی نوشتن آن هم با تمرکز، گزینه خوبی برای تقویت حافظه است.

بلند تکرار کردن مطالب را امتحان کنید
در صورتی که می‌خواهید مطلب یا شماره ای را به ذهن بسپارید آن را چندین بار با صدای بلند تکرار کنید تا در ذهن باقی بماند. این روش در بلند مدت نیز به شما برای تقویت حافظه کمک می کند

اطلاعات را برای خودتان خرد کنید
سعی کنید اطلاعات را به تکه های کوچک تبدیل کنید. زیرا زمانی که اطلاعات خرد می‌شوند در ذهن بهتر باقی می‌ماند. به همین دلیل شماره روی کارت‌های ملی و یا کارت‌های بانکی به صورت خط فاصله از یکدیگر جدا شده‌اند تا بهتر در ذهن بمانند.

از حواس پرتی دوری کنید
همیشه سعی شود روی هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، تمرکز نمایید. همین کار ساده کمک می کند تا مشکلات حافظه کوتاه مدت به کمترین میزان خود برسد.

بازی‌های ذهنی انجام دهید
همان گونه که عضلات نیاز به ورزش دارند ذهن نیز به درگیر شدن و ورزیده شدن نیازمند است. ذهن خود را با استفاده از بازی‌های ذهنی تقویت کنید. این بازی ها هم به صورت فیزیکی و هم به صورت رایانه ای و جدیدا به صورت اپلیکیشن در تلفن های هوشمند موجود است. این نرم افزارها کمک بزرگی به ذهن شما خواهند کرد.

شغل‌های پر مشغله ‏خطرناکند!
شغل‌های پر مشغله باعث کاهش تمرکز در فرد شده و حافظه کوتاه مدت را از بین می‌برد. باید حتما 7 الی 8 ساعت در شبانه روز خواب کافی داشت تا ذهن فرصت بازیابی اطلاعات را داشته باشد. و از تخریب حافظه جلوگیری شود.

استرس را مدیریت کنید
استرس باعث کاهش DNA شده و عملکرد مغز را کاهش می‌دهد.  داشتن استرس مدام منجر به از بین رفتن حافظه کوتاه مدت ‏می‌شود. مدیریت استرس و اضطراب بسیار مهم است و باید به صورت جدی مورد توجه افرادی باشد که در معرض آلزایمر قرار دارند.

برای تقویت حافظه کوتاه مدت به این توصیه های غذایی توجه کنید
یکی از راه‌های تقویت حافظه کوتاه مدت رژیم غذایی صحیح است. استفاده از میوه و سبزیجات فراوان و کاهش مصرف نمک، شکر و چربی‌ها در تقویت حافظه کوتاه مدت ‏موثر است. شکر سفید از موادی است که بسیار برای حافظه مضر و یکی از علل اصلی ایجاد آلزایمر محسوب می‌شود.خوراکی هایی مانند ماهی، گردو، سویا بشدت برای تقویت حافظه کوتاه مدت موثر است. بهتر است حتما این مواد غذایی را در رژیم خوراکی خود قرار دهید. برخی دیگر از توصیه های غذایی برای تقویت حافظه را در ادامه مرور می کنیم.

نوشیدن آب را جدی بگیرید
نوشیدن آب برای سلامت بدن و مغز بسیار ضروری است. درصورتی که آب کافی به مغز نرسد باعث انقباض مغزی شده و بر روی حافظه کوتاه مدت تاثیر منفی می‌گذارد. توصیه می‌شود برای تقویت حافظه آب فراوان بنوشید.
نوشیدن آب به اندازه کافی در طول روز به ویژه در فصل تابستان بسیار مهم است. نباید بگذارید تشنگی بر شما غلبه کند. تشنگی مفرط یکی از دلایلی است که حافظه کوتاه مدت را ضعیف می کند

نوشیدنی‌های مناسب برای تقویت حافظه
دمنوش‌های زنجبیل و گیاه جینسینگ و نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای به دلیل داشتن کافئین برای حافظه مفید هستند. در مورد نوشیدن قهوه برای تقویت حافظه کوتاه مدت باید این نکته را هم در نظر داشت که مصرف بیش از حد کافئین باعث ایجاد استرس می‌شود. در خوردن قهوه اعتدال را رعایت کنید.
شربت عسل طبیعی با دارچین نیز یکی از بهترین گزینه ها برای تقویت حافظه است. از این معجون به عنوان ماده ای ضد آلزایمر یاد می شود که خواصی هم برای حافظه کوتاه مدت دارد.

مصرف پنیر را مدیریت کنید
توجه داشته باشید حتما پنیر همراه با گردو مصرف شود. زیرا پنیر برای هضم شدن نیاز به فسفر دارد که این فسفر را باید از گردو تامین کند. در صورتی که پنیر به تنهایی استفاده شود نتیجه عکس خواهد داشت و باعث از بین رفتن حافظه خواهد شد.

ژل رویال مصرف کنید
ژل رویال یا شاه انگبین یکی از بهترین مواد طبیعی برای تقویت حافظه کوتاه مدت است. اگر مصرف ژل رویال را به صورت منظم در برنامه خود قرار دهید، به مرور زمان متوجه می شوید که تا چه اندازه بهتر از گذشته موارد را در حافلظه خود نگه می دارید. شبیه به معجزه می ماند اثرات ژل رویال برای تقویت حافظه کوتاه مدت. سعی کنید از این معجزه طبیعت به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

تقویت حافظه کوتاه مدت اهمیت زیادی دارد. روش های مختلفی از مصرف ژل رویال برای تقویت حافظه گرفته تا ورزش ذهن، می تواند به افزایش قدرت حافظه به ویژه از نوع کوتاه مدت کمک کند. اهمیت این حافظه بسیار زیاد است. بهتر است جدی تر به آن نگاه کنید و به آن برسید.

 

-